Wyniki na żywo

Szukaj
Close this search box.

Brydż, a wyniki egzaminów

Autor: Agata Kowal

Wpływ trenowania brydża sportowego przez młodzież, na wyniki egzaminów”, Kraków 2012

Konsultacja: Leszek Nowak – trener brydża sportowego

Czy nauczanie brydża  młodzieży w szkole, przekłada się na konkretne umiejętności i  wyniki w nauce?

Granie w brydża ma tą przewagę nad przedmiotami szkolnymi, że sprawia młodzieży przyjemność. Tak jak przedszkolak uczy się podczas zabawy, tak nastolatek grający w brydża, czy tego chce czy nie, rozwija podczas gry kompetencje przydatne na egzaminie i w całym późniejszym życiu. Trenowanie brydża rozwija cechy charakterystyczne dla innych dyscyplin sportowych: wytrwałość, systematyczność, cierpliwość i umiejętność współdziałania. Uczestnictwo w zawodach zwiększa odporność na stres, uczy odpowiedzialności, rywalizacji oraz radzenia sobie z porażkami. Granie w brydża poprawia koncentrację i umiejętność skupiania uwagi.   Przede wszystkim jednak uprawianie brydża sportowego rozwija umiejętności kojarzone z tak zwanym „ścisłym umysłem”: logiczne myślenie, analizę i syntezę, wnioskowanie – w tym bardzo przydatne na testach – wnioskowanie negatywne, ocenę ryzyka, obliczanie szans. Różnorodność rozdań  zmusza do  kreatywności. Niepełna wiedza o rozdaniu zmusza do podejmowania decyzji w warunkach niepewności, na podstawie wielu przesłanek: rachunku prawdopodobieństwa, zagrań przeciwnika lub partnera, a także zaniechania zagrań z ich strony. Dzięki takiej praktyce, brydżyści są w stanie również w realnym życiu, podejmować racjonalne decyzje w niejasnych sytuacjach i dokonywać lepszych wyborów przy niepełnej wiedzy. Brydż uczy planowania i taktyki.

Brydż rozwija kompetencje socjalne. Podczas pracy z parterem uczniowie uczą się empatii, zrozumienia potrzeb, oczekiwań oraz toku rozumowania partnera. Rozwijają umiejętności negocjacyjne i uczą się rozwiązywać sytuacje konfliktowe. Podczas wspólnych występów przy stole, poznają i doceniają znaczenie zaufania oraz szacunku dla partnera. Praca nad systemem wymaga umiejętności strategicznego myślenia, gospodarowania ograniczonymi zasobami (przestrzeń licytacyjna) oraz uświadamia konsekwencje dokonanych wyborów.

 

Wkrótce

Stałe

Archiwum

Archiwa